ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εδώ και πολλά χρόνια, οι Έλληνες, μεταξύ αυτών και οι επιχειρηματίες, είδαν κόπους ζωής να εξαφανίζονται και βίωσαν μια πρωτοφανή κατάρρευση του βιοτικού τους επιπέδου. Το, δε, εμπόριο είχε το θλιβερό προνόμιο να βρίσκεται στο επίκεντρο της κρίσης από την αρχή της.
Capital controls, κακοδιαχείριση ενός δαιδαλώδους και γραφειοκρατικού δημόσιου τομέα, φορολογική εξαθλίωση και λανθασμένες επιλογές των κυβερνώντων και του δημόσιου τομέα, οι οποίοι χωρίς να αντιλαμβάνονταν ότι δεν υπάρχει δουλειά και χρήμα στην αγορά, εξαθλίωσαν τους Έλληνες πολίτες με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς ακινήτων και κινητών, για οφειλές που δεν καταβάλλονταν όχι γιατί δεν ήθελαν αλλά γιατί δεν μπορούσαν.
Στη χώρα μας, η ελληνική επιχειρηματικότητα, η οποία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια δίνη απόγνωσης, βασίστηκε και εξακολουθεί να βασίζεται σε εταιρίες μικρού και μεσαίου μεγέθους, οι οποίες κάλυπταν και καλύπτουν ένα αξιοσημείωτο εύρος δραστηριοτήτων και διαθέτοντας ανέκαθεν τη μερίδα του λέοντος στην απασχόληση.
Η πρωτόγνωρη, σε επιπτώσεις και χρονική διάρκεια οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, που έπληξε, εδώ και χρόνια, την ελληνική οικονομία και κατ’επέκταση την κοινωνία, χτύπησε πρωτίστως τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η ζήτηση συρρικνώθηκε, οι επενδύσεις περιορίστηκαν, η ρευστότητα μειώθηκε, η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας, επίσης, μειώθηκε και συνεχίζονται αυτά μέχρι σήμερα.
Η στοχοποίηση των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων ως υπαίτιες για την καταβαράθρωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μόνο ως μία τέτοια παρωχημένη αντίληψη μπορεί να εκληφθεί.
Αντίθετα, η λειτουργία της πραγματικής οικονομίας απέδειξε πως οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αν και επλήγησαν πρώτες από τις συνέπειες της ύφεσης, προσπάθησαν και συνεχίζουν την προσπάθεια να συγκρατήσουν και να μειώσουν τις τιμές, για ένα καταναλωτικό κοινό που βλέπει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημά του να συρρικνώνεται καθημερινά.
Οι επιχειρηματίες-επαγγελματίες, είτε έχουμε μικρές, είτε έχουμε μεγάλες επιχειρήσεις δεν γνωρίζουμε από πού να πιαστούμε, τι κινήσεις να κάνουμε στη δουλειά μας, πώς να αντιμετωπίσουμε και να ξεπεράσουμε τις πρωτόγνωρες αυτές καταστάσεις.
Νέες συνθήκες δημιουργούνται καθημερινά και ο πλέον αστάθμητος παράγοντας είναι το ίδιο το κράτος.
Το ελληνικό εμπόριο, με επιδείνωση τα τελευταία χρόνια, έχει εισέλθει σε μια βαθειά ύφεση με αυξανόμενα λουκέτα, πτωχεύσεις και δραματικές μειώσεις στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων.
Η εμπορική δραστηριότητα είναι εγγεγραμμένη στην οικονομική κουλτούρα των Ελλήνων και αποτελεί μια βασική επιλογή απασχόλησης για πολλούς Έλληνες.
Αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους «εργοδότες» της ελληνικής οικονομίας και στην παρούσα συγκυρία, όπως όλοι γνωρίζουμε, το κλείσιμο ενός τόσο μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων είχε τα τελευταία χρόνια, ανυπολόγιστες επιπτώσεις, με απώλεια θέσεων εργασίας, απώλεια φόρων, ασφαλιστικών εισφορών, επιδόματα ανεργίας που πρέπει να καταβάλλονται και, κυρίως, τεράστιες επιπτώσεις στην κοινωνία και στη ζωή των ανθρώπων.
Στον κλάδο του εμπορίου, η αγωνία, το αδιέξοδο και η οργή του εμπορικού κόσμου για τον, επί τόσα χρόνια, αφανισμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας, είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την καθημερινότητα της Αγοράς.
Η στήριξη του εγχώριου τραπεζικού συστήματος δεν έδωσε ρευστότητα στην αγορά. Οι τράπεζες όχι μόνον δανείζονται φθηνά και πουλάνε ακριβά και με φειδωλούς ρυθμούς. Οφείλουν οι τράπεζες να αναλάβουν τις ευθύνες τους και το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας να γίνει ασπίδα θωράκισης της εθνικής οικονομίας και μοχλός ανάπτυξης προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών.
Ο πόλεμος στις Μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις με το πρόσχημα ότι όχι μόνο δεν είναι ανταγωνιστικές αλλά επιζήμιες και γι’ αυτό θα πρέπει να παραχωρήσουν τη θέση τους στις Πολυεθνικές, προκαλεί αυτό που οι θιασώτες του ελεύθερου ανταγωνισμού διακηρύττουν ότι προσπαθούν να αποφύγουν: την ολιγοπωλιακή-μονοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς.
Σε μια περίοδο που αναζητούνται απεγνωσμένα να βρεθούν τρόποι τόνωσης της ανύπαρκτης αγοραστικής δύναμης και ψυχολογίας του ΄Ελληνα, σε μια περίοδο, κατά την οποία οι ΜικροΜεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, όσες έχουν παραμείνει εν λειτουργία, δίνουν τον ύστατο αγώνα επιβίωσης, η Πολιτεία οφείλει να χαράξει ένα αποτελεσματικό σχέδιο εξόδου από την κρίση το οποίο θα λαμβάνει υπόψιν τον παράγοντα Μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση:
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ:
Ένα σταθερό, δίκαιο, κοινωνικά αποδεκτό και βιώσιμο φορολογικό σύστημα, το οποίο δεν θα καταφεύγει συχνά σε άδικες εισπρακτικές διαδικασίες, αλλά θα συνδράμει τις υγιείς ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να διαδραματίσουν το ρόλο τους σε μια νέα οικονομία και θα συμβάλλει στην προσέλκυση νέων επενδύσεων. Ένα ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο για τις μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, το οποίο θα βασίζεται σε ρεαλιστικούς φορολογικούς συντελεστές.
Συγκεκριμένα:
Αμεση, συνεπής και συστηματική επιστροφή του Φ.Π.Α προς τις επιχειρήσεις έστω και με συμψηφισμό λοιπών υποχρεώσεων προς το Κράτος.
- Καταγραφή και απόδοση του οφειλόμενου Φ.Π.Α. σε πραγματικό χρόνο.
- Επαναφορά της ισχύος του αφορολόγητου ορίου και για τους ελεύθερους επαγγελματίες/επιχειρηματίες και διασύνδεσή του με την πραγματοποίηση αγορών μέσω πλαστικού χρήματος/ηλεκτρονικές αποδείξεις, μέτρο που ισχύει μόνο για μισθωτούς και συνταξιούχους.
- Θέσπιση ενιαίας φορολογικής κλίμακας για μισθωτούς, συνταξιούχους, επιτηδευματίες, αγρότες και εισοδηματίες – κοινή φορολογική μεταχείριση εισοδημάτων από διαφορετικές πηγές, με ταυτόχρονη μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή που σήμερα ανέρχεται στο 22%.
- Άμεση κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε επιβάλλεται η σταδιακή μείωση, έως την πλήρη εξάλειψή του σε περίοδο διετίας.
- Μείωση των υφιστάμενων συντελεστών της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης ή εναλλακτικά εφαρμογή της για συνολικά ετήσια εισοδήματα άνω των 20.000€ από 12.000€ που είναι σήμερα.
- Εξορθολογισμός της φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων, μέσω της θέσπισης κοινού φορολογικού συντελεστή στο 20%, από τον υφιστάμενο 29% επί των καθαρών κερδών, ενώ σε περίπτωση διανομή τους να επιβάλλεται περαιτέρω επιβάρυνση της τάξεως του 5% (φόρος μερισμάτων), από 10% που ισχύει σήμερα.
- Ενιαίος συντελεστής προκαταβολής Φόρου Εισοδήματος επόμενου έτους στο 50% για όλες τις επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα).
- Κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και αντικατάστασή τους από σύγχρονες μεθόδους ηλεκτρονικής διασταύρωσης του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων (περιουσιολόγιο).
- Εφαρμογή του «ειδικού επιχειρηματικού τραπεζικού» λογαριασμού, ο οποίος θα αποτελεί τον κύριο τροφοδότη της επιχείρησης (πληρωμή μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο/Ασφαλιστικά ταμεία & προμηθευτές) και θα τυγχάνει του ίδιου προστατευτικού πλαισίου με τον αντίστοιχο των φυσικών προσώπων. Στο πρόσφατο νομοσχέδιο ρύθμισης οφειλών σε έως και 120 δόσεις στο Δημόσιο, προβλέπεται ο “προοδευτικά αποδεσμευόμενος λογαριασμός”, με την περίοδο όμως ισχύος του να παραμένει αδιευκρίνιστη.
- Διεύρυνση του αριθμού των δόσεων για όσους ενταχθούν στη ρύθμιση οφειλών προς στην Εφορία σε έως και 120 δόσεις (καταληκτική ημερομηνία 30/9/2019). Η υφιστάμενη πρόβλεψη των 24 μηνιαίων δόσεων για οφειλές από τακτική αιτία κρίνεται ως ιδιαίτερα ανεπαρκής και δε καλύπτει τις ανάγκες της αγοράς.
- Επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού για συνεπείς ασφαλιστικά και ενήμερες φορολογικά επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, όσον αφορά επενδύσεις παγίων και προσλήψεις μισθωτών πλήρους απασχόλησης.
- Μείωση του ΕΝΦΙΑ και απαλλαγή από το συμπληρωματικό φόρο των επιχειρήσεων και αυτοαπασχολουμένων για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα επαγγελματικά ακίνητα.
- Απλούστευση του υφιστάμενου συστήματος ΦΠΑ, με έμφαση στη μείωση των συντελεστών 24% και 13% στα επίπεδα του 20%-22% και 11% αντίστοιχα.
- Αύξηση του ορίου απαλλαγής ΦΠΑ για τις μικρές επιχειρήσεις από τις 10.000 € ετήσιο τζίρο στα 20.000 €.
- Επαναφορά της έκπτωσης 30% στους συντελεστές ΦΠΑ σε όλα τα νησιά.
ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ – ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΑΓΟΡΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Επίλυση του τραγικού προβλήματος των κόκκινων δανείων. Τα κόκκινα δάνεια προήλθαν, κατά μείζονα λόγο, από την ανατροπή της ζωής του Έλληνα όταν ξεκίνησε η θύελλα της οικονομικής κρίσης. Όσο υφίστανται τα κόκκινα δάνεια, ούτε τα νοικοκυριά ούτε οι επιχειρήσεις θα επανέλθουν στην κανονικότητα. Οι Έλληνες πολίτες, με μια ψυχολογία στο ναδίρ και με τη δαμόκλειο σπάθη των τραπεζών να τους απειλεί με την αλλοτρίωση των ακινήτων τους, δεν είναι δυνατόν να έχουν την ψυχολογία του καταναλωτή. Οι τράπεζες πωλούν τα δάνεια των Ελλήνων σε ξένα funds στην αξία του 3, 4,5 έως 10%, χωρίς να λύνουν το πρόβλημα των κόκκινων δανείων για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Λύσεις υπάρχουν. Πολιτική βούληση χρειάζεται, ώστε να σωθούμε όλοι μαζί και όχι μόνο οι τράπεζες (όπως συμβαίνει έως σήμερα) για το καλό και το μέλλον αυτού του τόπου.
- Ενίσχυση της ρευστότητας των ΜμΕπιχειρήσεων, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο σημείο μηδέν. Κρίνεται αναγκαία η άμεση ενεργοποίηση δράσεων εγγυήσεων με στόχο την παροχή άμεσης ρευστότητας στην αγορά, καθώς και χορήγησης ΜικροΔανείων που θα στοχεύουν, μεταξύ άλλων, στην εξόφληση ασφαλιστικών και άλλων οφειλών του Δημοσίου. Χωρίς ρευστότητα στην αγορά οι επιπτώσεις της ύφεσης γίνονται ακόμη πιο επώδυνες.
- Ακατάσχετο επιχειρησιακό λογαριασμό, για να μην στραγγαλιστεί η λειτουργία των επιχειρήσεων.
- Διαμόρφωση ενός δικτύου προστασίας για τις εκατοντάδες υπερχρεωμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες κινδυνεύουν να οδηγηθούν στο κλείσιμο.
- Επανέναρξη της χρηματοδότησης της οικονομίας και των ΜμΕ, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού επιχειρείν, από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα προς αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά.
- Μείωση του κόστους χρηματοδότησης (επιτοκίων χορηγήσεων) σε λογικά επίπεδα, καθώς σε σύγκριση με άλλες χώρες ευρωπαϊκές χώρες το εγχώριο επιχειρείν καλείται να καταβάλει δυο και τρεις φορές υψηλότερο τίμημα.
- Πλήρης αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, εγχώριας προέλευσης αλλά και των ευρωπαϊκών και ολοκληρωμένη ενημέρωση των επιχειρηματιών από τις νέες δυνατότητες χρηματοδότησης πχ Αναπτυξιακή τράπεζα.
- Τόνωση του εξαγωγικού προσανατολισμού των ΜμΕ με τη χρήση κινήτρων. Στο πλαίσιο αυτό, θετικά μπορεί να λειτουργήσει η διευθέτηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου στις ήδη ασκούσες εξαγωγική δραστηριότητα επιχειρήσεις (π.χ. επιστροφή ΦΠΑ).
- Εφαρμογή κοινής τιμολογιακής πολιτικής των τραπεζών μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και ΜμΕ, προκειμένου να διασφαλίζονται οι όροι της ισότιμης μεταχείρισης.
- Εξορθολογισμός/μείωση των ήδη εφαρμοζόμενων προμηθειών σε πληθώρα τραπεζικών εργασιών, καθώς οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να επωμιστούν διαχρονικά ένα δυσανάλογα υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος.
- Οι τραπεζικές χρεώσεις θα πρέπει να μειώνονται περαιτέρω, όταν καταγράφεται αύξηση των καταγεγραμμένων, μέσω POS, πωλήσεων/τζίρων (χρεωστικές, πιστωτικές κάρτες)
ΘΕΜΑΤΑ ΑΓΟΡΑΣ:
Κατάργηση της απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές
- Κατάργηση του θεσμού των ενδιάμεσων εαρινών (Μαΐου) και χειμερινών (Νοεμβρίου) εκπτώσεων καθώς αποτελεί μια αναχρονιστική πρακτική που έχει ουσιαστικά απορρίψει η ίδια η εμπορική αγορά.
- Ενίσχυση, περαιτέρω ενεργοποίηση και επιτάχυνση του έργου της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην κατεύθυνση καταπολέμησης των εναρμονισμένων πρακτικών και της κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων πολυεθνικών, που ελέγχουν τεχνητά τις τιμές. Η άρση των στρεβλώσεων του ελεύθερου ανταγωνισμού στην Ελλάδα θα έχει θετικό αντίκτυπο τόσο για την ανταγωνιστικότητα των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων όσο και για την ορθολογική πρόσβαση των καταναλωτών στην αγορά.
- Προστασία του οργανωμένου και στεγασμένου εμπορίου από την μάστιγα του παράνομου αστικού υπαίθριου παρεμπορίου.
- Επέκταση του χρόνου προστασίας της επαγγελματικής στέγης από την 3ετία στην 5ετία για τον επιχειρηματία μισθωτή. Ανάπτυξη και επενδύσεις μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας χωρίς τουλάχιστον μεσοπρόθεσμη επιχειρηματική ασφάλεια θέσης δεν γίνεται.
- Αναπτυξιακή και άμεση αξιοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων ΕΣΠΑ, προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα σε χιλιάδες επιχειρηματίες να σταθούν στα πόδια τους σε μια περίοδο έντονων πιέσεων. Ως εκ τούτου, ζητούμε την ένταξη όλων των κλάδων του Εμπορίου σε αναπτυξιακά προγράμματα και την άμεση έναρξη υλοποίησής τους.
- Δημιουργία Ανεξάρτητων Οικονομικών Παραμεθόριων Περιοχών με φορολογικά κυρίως κίνητρα.
- Ενίσχυση και παροχή κινήτρων για τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
- Εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την απλούστευση των αδειοδοτήσεων.
- Απενοχοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ και της ΑΓΟΡΑΣ
Το κλείσιμο χιλιάδων καταστημάτων, η αποβιομηχάνισή της, η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, οδήγησαν και συνεχίζουν να οδηγούν την πόλη μας σε μαρασμό και εξαθλίωση.
Στην αφόρητη οικονομική περίοδο που βιώνουμε, πρωταρχικός στόχος της προσπάθειας για την πόλη μας και ειδικότερα για την επιχειρηματική της δραστηριότητα, θα πρέπει να είναι αφ΄ενός να εξασφαλίσουμε την επιβίωση όσων εμπορικών επιχειρήσεων απέμειναν, και αφετέρου να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα τους, σ΄αυτό το περιβάλλον που βιώνουν σήμερα, επιδιώκοντας την εισαγωγή αγοραστικής δύναμης, αφού η δύναμη του καταναλωτή της πόλης μας είναι δεδομένη και ελάχιστη.
- Υφίσταται μεγάλη ανάγκη στην αγορά ρευστότητας για τη δημιουργία ευκαιριών ανάπτυξης των επιχειρήσεων, που θα επιφέρει λύση στο τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας που παρατηρείται στην περιοχή μας.
- Υφίσταται η ανάγκη υλοποίησης έργων και υποδομών, με την υλοποίηση προγραμμάτων αναβάθμισης και τουριστικής αξιοποίησης του Θερμαϊκού, ανάπλασης των ακτών, δημιουργία προϋποθέσεων που θα καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη πόλο έλξης ξένων κεφαλαίων.
- Ζητούμε την Ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη νησιωτική Ελλάδα, η οποία είναι ανύπαρκτη.
- Ζητούμε την περαιτέρω Αύξηση και δημιουργία νέων αεροπορικών πτήσεων με χώρες του εξωτερικού.
- Ζητούμε την αναβάθμιση του ιστορικού εμπορικού κέντρου.
Πεποίθηση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης είναι ότι θα πρέπει να επιδιωχθεί η ανάδειξη της τουριστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης και μέσω αυτής η αύξηση της κατανάλωσης μέσω του τουρισμού. Θα πρέπει να ενισχυθούν δράσεις με στόχο την διεθνή τουριστική προβολή της περιοχής μας, με έμφαση στη μοναδικότητα του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της μέσα στους αιώνες, στην ανάδειξη της Βυζαντινής παράδοσης και τέχνης, και με ιδιαίτερη προσοχή στη βελτίωση της διεθνούς αναγνωρισιμότητας της πόλης μας ως καταναλωτικού τουριστικού προορισμού.
Ταυτόχρονα, επισημαίνουμε, ότι η πορεία υλοποίησης των εργασιών του ΜΕΤΡΟ, το σημαντικότερο κυκλοφοριακό έργο των τελευταίων δεκαετιών στην πόλη μας, το οποίο οι Θεσσαλονικείς αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή δείχνοντας υπομονή και κατανόηση, προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί ανυπολόγιστες συνέπειες στις επιχειρήσεις που εδρεύουν πλησίον των έργων, από τις οποίες οι οποίες, πολλές εξ’ αυτών έκλεισαν ή πρόκειται να κατεβάσουν λουκέτα το επόμενο διάστημα.
Ζητούμε να ληφθούν μέτρα για την προστασία των, όσων επιχειρήσεων έχουν απομείνει και του προσωπικού που απασχολούν.
Ζητούμε να ολοκληρωθεί, επιτέλους, στο σύνολό της, η κατασκευή του Μετρό.
Είναι, πλέον, καιρός και απ’ ότι φαίνεται, μέχρις στιγμής, ισχύει, ότι η νέα Κυβέρνηση θα προχωρήσει σε διαρθρωτικές αλλαγές που θα έχουν στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Αναμένουμε να υπάρξει βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Ζητούμε από την Πολιτεία να σταθεί αρωγός με ουσιαστικά μέτρα στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες δίνουν αγώνα ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα και το μέλλον τους.
Ζητούμε από την ελληνική Κυβέρνηση να εμπιστευτεί την Αγορά και τους Φορείς που την εκπροσωπούν, αντιλαμβανόμενη τη σοβαρότητα των θέσεων που καταθέτουν για την επιβίωση χιλιάδων ΜικροΜεσαίων Επιχειρήσεων, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας που απασχολούν, αλλά και την στήριξη της κατανάλωσης , αφού η ιστορία έχει αποδείξει ότι από τα «ολιγοπώλια» στο τέλος ο χαμένος είναι ο καταναλωτής.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ
Πρόεδρος
Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης